Tükendi
Gelince Haber VerMarx’ın Hayaletleri
Borç Durumu, Yas Çalışması ve Yeni Enternasyonal
Jacques Derrida
Format: | Kitap |
|
Barkod: | 9789755392820 |
|
Cilt Durumu: | Ciltsiz |
|
Ürün Tanıtımı
J. Derrida çağımızın en özgün düşünürlerinden biri kuşkusuz. 1950’lerdeözellikle Fransız kültüründe etkili olan yapısalcılık ve sonrasındaki Marksist,eleştirel, özeleştirel tartışmalarda doğrudan taraf olmadı Derrida. Platon,Rousseau, Kant, Hegel, Nietzsche, Husserl, Heidegger, Freud okumalarısonrasında kendi adıyla birlikte anılan 'yapıçözüm'le çıktı düşüncesahnesine. Bu karmaşık kavramsal düzenek, Batı düşünce tarihinin ve buna bağlıkültürel, siyasi, teknik pratiklerin, tavır alışların mekanizmasını çözümlemeyeelverişli bir araçtı. Yapıçözüm geçmişin hayaletleriyle olduğu kadar söz konusukültürel ortamla da diyalog içinde oluşturulmuştu.
Derrida, 1989’da duvar yıkıldıktan sonra ve Marksizmin duvarın yıkıntılarıaltında kaldığını sokaktaki adamın bile dile getirdiği bir sırada, Marx’ınHayaletleri’yle Marksizm hakkında söz aldı. Liberalizmin ve şu anda var olduğuhaliyle demokratik yönetimlerin zafer çığlığına ve eski bir Hegelci tema olan'tarihin sonu'nu ilan eden Fukuyama’ya çözümleyici bir değerlendirmeyleyanıt verdi. Marx’ın mirasının dinsel mesihçilikten ayrı bir mesihsel izlekçerçevesinde yeniden okunarak sahiplenilmesi gerektiğini savundu. Aykırı birzamanda aldığı bu tavırla belirli bir 'Marksizm ruhu'na sadıkkaldığını ilan etti. Marx’ı çok sevdiği Shakespeare ve Max Stirner üzerindenyeni bir gözle okumaya girişti. Hatta bir 'Yeni Enternasyonal'önerdi: Zamansız ve konumsuz, adsız ve unvansız, gizli değilse de pek azkamusal, sözleşmesiz, eşgüdümsüz, partisiz, vatansız.... bir 'karşı-fesat'birliği. Marx’ın Hayaletleri’nde 'zaman ayrılık', 'zamanınçığırından çıkmışlığı', 'mevcudiyetin kendi kendisiyle bir türlüörtüşememesi', 'yabancılaşma', 'meta','fetiş', 'giderek karmaşıklaşan tele-teknolojiler ve protezsorunu' gibi konuları tartışıyor Derrida. Bu canlı sorunların Marksizminşiirselliğinden bir türlü kurtulamamasının nedeni olan hayalet ve musallat olmamantığının kökenlerine iniyor.
Derrida’ya göre Marx 'sahne mantığı' denebilecek bir mantığıntaslağını çizer. Ama bunu aşmak üzere bu mantığın dışında 'sahici',zamanın yerine yeniden yerleştiği, adaletin sağlandığı bir dünya varsayımınaduyduğu inancın getirdiği ironi ve keyifle çizilir bu taslak. Bu onu mesihselbir damara bağlar. Marksist eleştiri 'sahici' ile 'sahte'arasında böylesi ülküsel karşıtlıklar oluşturma iznini kendine verir. Oysayapıçözüm, eleştirinin kendisini olanaklı kılan ülküselliğin ve 'hayaletimsi'olanın indirgenemezliğini vurgularken Marx’ın çoğul ruhlarına yaslanır. EğerMarksizmin birden fazla ruhu varsa, bu varlıkbilimsel varyok (to be or not tobe) kategorilerini aşar. Bu durumda teşhis edilen 'ölüm'ünkesinlikten yoksun olmasıdır asıl korku nedeni. Verili bir hukuka indirgenemezolan adalet ve gelecek için bir hayaletin gizine sahip çıkmak gerekliliği doğaro zaman.
Özellikler
Basım Dili: Türkçe
Sayfa Sayısı: 272
En / Boy: 13.00 / 19.50 cm
Kağıt Cinsi: 2. Hamur
Basım Tarihi: Ocak 2019